ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

کاری نداره که! یه بانک آدرس ایمیل پیدا کن، بعد هر روز به همه ایمیل بفرست .

تعجب کردید؟ باید هم تعجب کنید چون ایمیل مارکتینگ این نیست.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی راه و رسم خودش را دارد. خرید بانک ایمیل، ارسال ایمیل انبوه بدون هدف و ارسال ایمیل تبلیغاتی بی‌محتوا اصلاً بازاریابی ایمیلی حساب نمی‌شود.

حالا راه درستش چیست؟ این مقاله را برای همین نوشتیم که راه درستش را به شما نشان دهیم.

اول ببینیم که منظور از ایمیل مارکتینگ چیست و بعد یاد می‌گیریم بازاریابی ایمیلی حرفه‌ای چطور انجام می‌شود.

در مقالات بعدی سری ایمیل مارکتینگ، انواع سرویس ایمیل مارکتینگ را معرفی می‌کنیم، درباره طراحی ایمیل می‌گوییم، راه‌های جمع کردن لیست ایمیل را آموزش می‌دهیم و درباره چطور اسپم نشدن صحبت می‌کنیم.

ایمیل مارکتینگ یعنی چی؟

ایمیل مارکتینگ یعنی بهتر کردن رابطه با مشتری به کمک ایمیل.

اگر بخواهیم کمی واضح‌تر تعریف کنیم، این مثال‌ها مفید هستند:

  1.  ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها یا محصولات جدید
  2.  فرستادن خبرنامۀ مقالات یا هر نوع محتوای جدید
  3. گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات
  4.  یادآوری خریدهای تکمیل نشده
  5.  تبریک تولد یا هر نوع سالگرد
  6.  ارسال فاکتور خرید

با تمام این ایمیل‌هایی که می‌فرستیم سعی می‌کنیم مشتری یا مخاطب جدید به دست آوریم و مشتری‌های فعلی را حفط کنیم.

معمولاً ایمیل‌هایی که می‌فرستیم را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

  • ایمیل‌های مارکتینگ
  • ایمیل‌های تراکنش یا معاملاتی

بهترین نمونه‌‌ ایمیل‌های مارکتینگ خبرنامه است. خبرنامه‌هایی که در آن محتوای جدید سایت مثل مقالات، ویدیو و … را معرفی می‌کنیم و یا ایمیل‌هایی که در آن محصول جدید را معرفی می‌کنیم. اگر در خبرنامه هفتگی نوین عضو باشید، با این مدل از ایمیل مارکتینگ آشنا هستید. اگر هم خبرنامه ما را ندیده‌اید پس همین حالا عضو شوید 🙂

انواع‌ ایمیل‌های تراکنش هم زیاد است. ایمیل‌های یادآوری رمز عبور، فاکتور خرید، جواب پشتیبانی به تیکت و … همه ایمیل‌های تراکنش حساب می‌شوند. این گروه ایمیل‌ها معمولاً به صورت خودکار ارسال می‌شوند.

چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟

از زمان گسترش اینترنت در دنیا تا امروز، ایمیل ابزاری ضروری برای کسب و کارها بوده و هست. طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۳/۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می‌کنند. این رقم همزمان با افزایش نفوذ اینترنت در میان مردم زیاد می‌شود. کمتر کسی پیدا می‌شود که کاربر اینترنت باشد اما ایمیل نداشته باشد. شاید بعضی افراد خیلی کمتر از ایمیل استفاده کنند اما در هر صورت ایمیلی دارند که در صورت ضرورت از آن استفاده می‌کنند.

حالا عاشقان شبکه‌های اجتماعی، مشتریان بانک‌ها، دانشجویان و کل افرادی که از موبایل‌های اندرویدی یا آیفون استفاده می‌کنند به نوعی مجبور هستند یک آدرس ایمیل داشته باشند.

شاید فکر کنید الان با وجود پیام‌رسان‌های سریع‌ و پرامکانات خیلی کم پیش می‌آید مردم به همدیگر ایمیل بفرستند. این فکر تا حدودی درست است؛ استفاده از ایمیل برای پیام دادن و کارهای روزمره خیلی کم شده اما هنوز ایمیل تنها راه رسمی و قابل اعتماد ارتباط با کاربران است. به ویژه برندها و کسب‌وکارهای اینترنتی، ایمیل را مبنای کار خود قرار داده‌اند.

ایمیل و پیامک دو راه مهم و رسمی برای برقراری اتباط با مخاطبین هستند که هنوز جایگزین خوبی ندارند. درباره تبلیغات پیامکی قبلاً توضیح دادیم. حالا نوبت بازاریابی و تبلیغات ایمیلی است.

حالا برای این که بهتر با ایمیل مارکتینگ آشنا شویم، نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه شکل‌گیری و تحولات این روش بازاریابی محبوب.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

در سال ۱۹۷۸، گری توئرک (Gary Thuerk) از شرکت Digital Equipment Corporation به جای این که برای هر مشتری یک ایمیل‌ آماده و ارسال کند، متنی نوشت و آن را همزمان برای حدود ۴۰۰ مشتری فرستاد. این کار اولین حرکت ایمیل مارکتینگ در دنیا یا به عبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود!

پدر بازاریابی ایمیلی

«در واقع من خود را پدر ایمیل مارکتینگ می‌دانم نه اسپم، این دو با هم فرق دارند. اسپم یعنی ارسال ایمیل‌های ناخواسته و بی‌اجازه به صورت انبوه. در مقایسه، Email Marketing تمرکز بر لیست هدفمندی از افراد است که به کالا، خدمت یا اطلاعاتی که شما برای آنها می‌فرستید علاقه دارند.»

گری توئرک

دلیل اسپم بودن این ایمیل‌ها را کمی جلوتر متوجه می‌شوید. همین کار باعث شد گری توئرک به عنوان پدر اسپم در دنیا شناخته شود. البته خودش می‌‌گوید «من پدر ایمیل مارکتینگ هستم نه اسپم».

جالب است بدانید بازاریابی با نامه قبل از آن هم وجود داشت. پس ببینیم این روش بازاریابی چرا اینقدر محبوب شد.

دهه ۹۰؛ دوران بمباران ایمیلی

تا اواخر دهه 90، بازاریابی مستقیم همچنان رونق داشت. خیلی از شرکت‌ها نامه‌های کاغذی به در خانه‌ها می‌فرستادند. بازاریابی تلفنی هم که اوج گرفته بود. هر شرکت کلی نیروی بازاریاب تلفنی استخدام کرده بود که به تک تک خانه‌ها زنگ می‌زدند و هرچیزی، از سهام گرفته تا شکلات می‌فروختند.

مطالب مرتبط

پل ارتباطی

نماد ها